19 נובמבר 2018,יום שני

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon

בריאות

בכרמיאל והסביבה

מצפה אלומות על הטיפול הטבעי לצרבת

Share

מצפה אלומות על הטיפול הטבעי לצרבת

פורטל כרמיאלי
צרבת –כמה שורפת ...

 

זה עתה קמת מהשולחן אחרי ארוחה טובה, נהנית מטעמים משובחים של אוכל עשוי היטב, והנה אתה משתרע בנחת רוח מול הטלביזיה... כאשר הנה ...היא מגיעה...לאט לאט , ואחר כך הולכת ומתגברת...צורבת, שורפת, פוגמת בטעם הטוב של החוויה, תחושת צריבה מתחילה לבסס את מעמדה לאט אבל בטוח, במרכז הגוף שלך - בבטן, מתחת לעצם בית החזה, וגורמת לתחושה ש"משהו שורף לי בבטן"...הצריבה והכאב עלולים,"לטייל" מהסרעפת ומלווים בטעם חמוץ ותחושה שהאוכל "עולה " בחזרה לפה.

עכשיו כבר ניתן לקרוא לילד בשמו: אתה סובל מצרבת חריפה - בעיית עיכול המתרחשת כאשר חומצת הקיבה באה במגע עם דפנות הוושט, וגורמת לגירוי. 20 אחוז מהאוכלוסייה לוקה בצרבת לפחות אחת לשבוע, בעיקר אחרי ארוחה.

חומצת הקיבה – מה תפקידה?
חומצת הקיבה, או בשמה הכימי החומצה ההידרוכלורית (HCl), נוצרת בדופן הקיבה ותפקידה לסייע לקיבה בפירוק ראשוני של חלבונים והכנת המזון לספיגה במעי הדק.

חומצת הקיבה – מתי היא מזיקה?
זיהום או תפקוד לקוי של איברים במערכת העיכול, עלולים לגרום לחשיפת יתר של צינור העיכול לחומצת הקיבה. במצב זה עלולים להופיע תסמינים (למשל, חומצות הקיבה הזורמות מעלה עלולות להחליש את השסתום בין הקיבה לושט), וכאשר המצב אינו מטופל - להתפתחות סיבוכים.

המחלה העיקרית הנגרמת כתוצאה מכך היא - מחלת ההחזר הוישטי - 
Gastroesophageal reflux disease
הנגרמת עקב החזרה לא תקינה של תוכנה הנוזלי של הקיבה לושט.מיצי הקיבה מכילים ריכוז גבוה של חומצה העלולה לגרום לפגיעה בדופן הושט ולהתפתחות המחלה. הסימפטום העיקרי שלה הוא צרבת.

סימניה האחרים הם:

  • כאבים בחזה בעיקר בעת ההליכה לישון ובשעות הלילה

  • טעם חמוץ בפה

  • שיעול, צרידות וכאב גרון

  • החזרה של מזון ושתיה מהקיבה

 

מה גורם לצרבת?

1. החלשות השריר הסוגר הוישטי , זה השומר את חומצת הקיבה.

2. סוגי מזון – כגון מזון מטוגן ומזון שמן, שוקולד, מנטה, קפה, אלכוהול, ממתקים. כ"כ, עגבניות, חצילים, מיצים מפרי הדר, חומץ, בצל, שום ומזון חריף, גורמים לחומציות יתר.

3. ארוחה דשנה זמן קצר לפני השינה

4. שבר בטבור (נגרם ב-5% מהמקרים)

5. לחץ על הקיבה הכולל עוויתות, כתוצאה מבגדים לוחצים, השמנת יתר ושימוש בתרופות מסוימות.

6. מצב תת חומציות בקיבה הגורם להתרבות חידק הליקובקטר פילורי

7. עישון – ניקוטין מחליש אתפעילות הסוגר הוישטי המונע ממיצי הקיבה לעלות בחזרה לקיבה.

8. לחץ ומתח מגבירים ייצור חומציות ומאטים את תהליך ריקון הקיבה.

מחקר אמריקאי מצא כי 58 אחוז מהסובלים מצרבת מציינים כי אורח חיים עמוס בלחץ ומתח תורם להתפתחות צרבת בקיבתם, ו-52 אחוז מציינים כי לחצים הנגרמים בעבודה מגבירים את שכיחות הצרבת. למרות דיווחים אלה , הקשר בין מתח לצרבת טרם הוכח מדעית.

 

מתי הצרבת הינה כרונית?
אם הצרבת מתרחשת אחת לחודש היא נחשבת למתונה. ניתן לטפל בה באמצעות שינוי בתזונה וירידה במשקל. גם מקרי צרבת בינונית עדיין יכולים להיעזר בפתרונות אלה .אולם, כ-5-15 אחוזים מהמבוגרים לוקים בצרבת חריפה שהפתרונות האלה עשויים להביא לה הקלה חלקית וזמנית בלבד.

האם הצרבת שלי חמורה? 
אנשים הלוקים בצרבת חריפה מגדירים אותה יותר כמטרד מאשר כבעיה העלולה לגרום לסיבוכים. אך על אלה הלוקים בצרבת כרונית, המתרחשת פעמים אחדות בשבוע עד פעמים אחדות ביום, לדעת שהזנחת הבעיה והימנעות מטיפול בה עלולים לגרום לסיבוכים חמורים.

עבור אנשים הלוקים במחלת ההחזר הוישטי - צרבת עלולה להיות כרונית וחריפה ולגרום להצטלקות הוושט הגורמת להיצרותו ולקשיים בלגימה ובליעה. כ"כ זוהי בעיה הגורמת לתאים המתפתחים בדפנות הקיבה להתפתח בוושט התחתון. זהו נזק חמור לוושט ומעלה את הסיכון לחלות בסרטן הוושט.

 

כיצד לטפל בצרבת? 

ניתן להביא הקלה לצרבת בטיפול עצמי במספר דרכים. אולם, יש לערוך לשם כך שינויים אחדים בסגנון החיים ובתזונה

הנה כמה הצעות:

סגנון חיים

1. אכול כמה ארוחות קטנות לעיתים יותר תכופות במקום שלוש ארוחות גדולות .שינוי זה יגרום למניעת היווצרות חומצה קיבתית בכמות מוגברת.

2. אכול לאט - אחת הדרכים לסייע לך להאט את קצב האכילה הינה הנחת המזלג והסכין על השולחן בין נגיסה לנגיסה, והמתנה עד תום הלעיסה.

3. אל תלך לישון עם קיבה מלאה. הישאר ער לפחות 3 שעות לאחר הארוחה האחרונה זהו .מירווח זמן המעניק לחומצת הקיבה הזדמנות להתעכל לפני שגופך עובר למצב העלול לעורר את הצרבת. כוח המשיכה מסייע למנוע ממיצי הקיבה לחזור אל הוושט, ולאוכל ולמיצי הקיבה לזרום ממערכת העיכול אל המעיים.

4. הגבה את החלק העליון של מיטתך - תנוחה מוגבהת של ראשך תסייע במניעת תגובת ריפלוקס במשך שעות הלילה.

5. הימנע מגורמי הריפלוקס - סוגי מזון ומשקאות הגורמים לכך הם: קפה, אלכוהול, מזון שומני, מזונות ומשקאות המכילים קפאין, בצל, שום, מנטה, שוקולד, פירות ומיצי הדרים, עגבניות, מזון מטוגן וחריף.

6. לבש בגדים רפויים יותר – בגדים צמודים דוחסים את החלק המרכזי של הגוף – הבטן- וגורמים לתכולת הקיבה לעלות כלפי מעלה.

7. הפחת במשקלך – ירידה במשקל תסייע לסובלים ממשקל יתר בהפחתת תסמיני הצרבת.

8. לעס מסטיק – לעיסת מסטיק עשויה להביא להקלה חלקית וזמנית ע"י גירוי והמרצה של ייצור הרוק,המדללת ומרוקנת את חומצת הקיבה.

9. שתה כוס גדולה של מים מהברז.

10.הנח בקבוק חם על הכבד – מה שיסייע לכבד ולכיס המרה לתפקד טוב יותר בתהליך העיכול.

אם אתה נמנה על הסובלים מצרבת כרונית אתה זקוק לשיטת טיפול וריפוי שתלווה אותך לאורך כל הדרך.

אם הצרבת נגרמת כתוצאה מריפלוקס או בעיות עיכול אחרות, הטיפול חשוב ביותר וכולל שינוי בהרגלי החיים, תרופות או התערבות כירורגית. הרופא שלך ידון עימך בכל האפשרויות.

תרופות טבעיות מהמטבח של סבתא

בננה - אכילת בננה מסייעת בהקלה על צרבת בהיותה מכילה נוגדי חימצון ( או נוגדי חומציות).

שקדים – אכילת 3 שקדים מקלה מייד על הצרבת

קמומיל – חלוט תה עם כפית אחת של זרעי שומר בכוס ורבע מים במשך 10 דקות בקומקום תה מכוסה. הוסף שתי כפיות של עלי תה קמומיל , כסה והנח ל-10דקות. סנן ושתה.

שמן שום - הזלף כמה טיפות שמן שום לכוס מים ולגום באיטיות.

אניס – לעס שתי טבליות או מהל את תכולתה של כמוסה המכילה 250 מ"ג בכוס מים. אסור לשימוש לסובלים מלחץ דם גבוה.

כורכום – מסייע בתהליך העיכול ומונע הצטברות חומציות ( חומצה). אם אינך מתבל את מזונך בכורכום תוכל לבלוע כמוסות לפני הארוחה .

מזונות מהם מומלץ להימנע:

מזון מתובל במיוחד

פירות: מיץ תפוזים, לימון, לימונדה, פירות הדר, מיץ חמוציות, עגבניה

ירקות: תפוחי אדמה , בצל טרי, שום

מאכלי בשר

מוצרי חלב – שמנת, מילקשייק, גלידה, גבינות לבנות ניגרות

דגנים – איטריות וגבינה, ספגטי ברוטב

חיטה ומוצריה

משקאות – ליקר, יין, קפה רגיל או נטול קפאין, תה רגיל או נטול קפאין

שומנים – סלט מתובל בשמן או ברוטב

סוכר ודברי מתיקה

קינוחים – עוגיות חמאה, בראוניז, שוקולד, סופגניות,צ'יפס

מזון שומני ומזון מטוגן

 

מזונות "בטוחים" בתזונה רגילה

פירות – תפוחי עץ טריים ומיובשים, מיץ תפוחים , בננה

ירקות : תפוח אדמה אפוי, ברוקולי, גזר, שעועית ירוקה, כרוב, אפונה

דגנים – לחם דגנים,לחם מחיטה מלאה סובין או שיבולת שועל,אורז מלא או לבן, עוגיות אורז,קרקרים מחיטה מלאה

מוצרי חלב – גבינות עזים, גבינות דלות שומן או ללא שומן, גבינות סויה דלות שומן

משקאות – מים מינרלים

שומנים – רוטב דל שומן לתיבול סלט

כיצד מיישמים את השינוי הלכה למעשה?

במצפה אלומות אנו מציעים הזדמנות לשנות את הרגלי התזונה בעזרת שיטת ניקוי הגוף של ד"ר אן ויגמור: ע"י צמצום הצריכה של פחמימות מזוקקות, שתיה יומית של מיץ עשב חיטה, שהוא גורם מכריע בתהליך ניקוי הגוף, אכילת מזון בסיסי (alkaline) : מיצי ירקות ופירות, מזון טבעי חי (LIVING FOOD ),דגנים וקטניות מונבטים, וכן הימנעות מבשר, מוצרי חלב ודגים, וכן מדיטציות והתנקות נפשית ורוחנית, מודעות, הרצאות, יוגה, עיסויים, ניקוי מעי עמוק (הידרוקולוניק) ומנוחה טוטלית.

ניקוי גוף מרעלים פירושו להיפרד מקפה, שוקולד, מזון עתיר שומן, משקאות חריפים וסוגי מזון רבים אחרים הידועים כמעודדים צרבת הן במהותם והן מבחינת הצירופים ביניהם, ואימוץ של תפריט בריא ומתאים כאורח חיים מעתה ואילך ולא רק באופן זמני. התהליך כרוך בשינוי הרגלים מאכילה בשעה מאוחרת לשעה מוקדמת יותר, ומאכילה חפוזה ללא תשומת לב ללעיסה מירבית לאכילה איטית וממושכת המסייעת ומקלה על העיכול. כל אלה משפרים את תיפקוד מערכת העיכול , מסייעים בפינוי הגוף מהרעלים שהצטברו בו, ומפנים מקום ל"דיאלוג" בריא יותר בינך לבין מערכת העיכול שלך.

שיעורי תנועה ( צ'י קונג והתעמלות בריאותית) וכן הצעידה בחיק הטבע בלב הנוף מעוררים וממריצים את כל מערכות הגוף, ומזרזים את פעילות מערכת העיכול.

השקט והשלווה במקום מפחיתים את המתח והלחץ ומאפשרים לך להגיע לנקודת איזון ולמוצא חדש לחיים אחרים – רגועים ומתונים יותר, מתוך יכולת להתבונן פנימה, להבחין ולהכיר בצרכים האישיים, ללמוד את הקצב הפנימי שלך ולהתאים את אורח חייך אליו כדי לשמור על בריאות מיטבית.

 

קטגוריה: 

הוסף תגובה

randomness