17 אוקטובר 2017,יום שלישי

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon

עיריית כרמיאל

בכרמיאל והסביבה

בחזרה ללימודים

Share

בחזרה ללימודים

מערכת הפורטל
שנת הלימודים תשע"ח תיפתח ביום שישי, י' באלול תשע"ז,  1 בספטמבר 2017
 מסגרות לימוד
 
גני ילדים
25  גני ילדים - שנתון חובה. 
36 גני ילדים - שנתוני טרום חובה.
12 גני חינוך מיוחד.
10 גני חינוך עצמאי.
בסה"כ: כ-2,042 ילדים ב-83 כיתות גן.
 
חינוך יסודי
10 בתי ספר ממלכתיים, ממלכתיים דתיים וחינוך עצמאי.
149 כיתות אם (כולל חינוך מיוחד), 3,744 תלמידים.
 
חינוך על יסודי
10  בתי-ספר מקיפים (שש שנתיים):  פסגות,  כרמים, אמית, נווה חווה, עתיד, אדם חברה וטבע, שחר, זיו אור, הילה קידום נוער.
157 כיתות אם (כולל חינוך מיוחד), 3,545 תלמידים.
 
מצבת תלמידים כוללת
9,331 תלמידים במערכת החינוך בכרמיאל בכל שנתוני הגיל.
 
מוסדות חינוכיים נוספים: חווה חקלאית, מרכז מדע ודעת (מחוננים מצטיינים), מרכז פסג"ה, ספרייה עירונית, קונסרבטוריון, מרכז טיפולי-מתי"א.
 
מתכונת לימודים
יום חינוך ארוך ורפורמת 'אופק חדש' בגני החובה. יום לימודים עד השעה 16:00.
רפורמת 'אופק חדש' בגני טרום חובה. יום לימודים עד השעה 14:00.
 
כיתות גן ומועדון לאמהות  עובדות (הכרה כצהרונים וזכאות למלגות של משרד הכלכלה על פי מבחן הכנסה).
 
יום חינוך ארוך ורפורמת 'אופק חדש' בבתי הספר היסודיים. רפורמות 'אופק חדש'  ו'עוז לתמורה' בבתי הספר המקיפים (שש שנתיים) 'כרמים' 'פסגות' ו'אמית'.
פעילות חוגים והעשרה בבתי הספר היסודיים בשעות אחר הצהריים.

רפורמת 'אופק חדש' בגני הילדים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים.
רפורמה מערכתית בדגש על העצמת מעמד המורים ושיפור שכרם, שיוון הזדמנויות לכל תלמיד, שיפור הישגים וצמצום פערים לימודיים על ידי תגבורים לימודיים פרטניים ושיפור האקלים החינוכי והערכי בבית הספר.
 
רפורמת 'עוז לתמורה' בחטיבות העליונות. רפורמה מערכתית לפדגוגיה אחרת ולפיתוח תחושת השייכות של התלמידים. שיפור הישגיהם הלימודיים ומחויבותם לאחריות אישית, חברתית והתנהגות ערכית. העצמת מעמד המורה ושיפור שכרו.
 
חינוך מיוחד
גני ילדים שפתיים, אוטיסטיים, קשיי התפתחות ולמידה. גן שיקומי גן 'ארז' לטיפול בילדים מעוכבי התפתחות גופנית ומנטלית, ובעלי נכויות רב תחומיות. בסך הכול יפעלו 12  גני חינוך מיוחד כולל גן חרדי שפועל זו השנה השנייה.
 
בתי ספר יסודיים כיתות מקדמות ,אוטיסטיים, ליקויי למידה וקשיים שפתיים והתנהגותיים.
 
בתי ספר על יסודיים כיתות מקדמות, כתות 'גפן' –אוטיסטיים, ליקויי למידה.
בית ספר 'שחר' לעיצוב התנהגות.
 
בית ספר לחינוך מיוחד חרדי, 'אורות כרמיאל'.
סה"כ: 56 כיתות.
 
פעילויות קיץ
הפעלת קייטנות בגני הילדים. מאות משתתפים בעלות מוזלת ובשיתוף עם רשת המתנ"סים. הפעלת גני מועדון, גנים וכיתות חינוך מיוחד. הפעלת תכנית 'המחצית השלישית' לשיפור ציוני הבגרות והעלאת אחוזי הזכאות.
 
תכנית בתי ספר של הקיץ עם  פעילויות תרבות, למידה, העשרה, מעורבות חברתית
והעשרה, עידוד תרבות הפנאי וחינוך ערכי. הפעלה  על ידי רשת המתנ"סים בהשתתפות מאות תלמידים.
 
תקשוב
מהלך כולל ורב שנתי לשדרוג מערכות התקשוב בכל בתי הספר ובכל כיתות הלימוד. התקנת תשתיות תקשורת קוויות ואלחוטיות, הצטיידות חומרה, כיתות חכמות ומעבדות מחשבים, יישום והטמעת תכניות לימוד מתוקשבות.
 
כיתות מחשבים  אישיים
רכישת כתות מחשבים ניידים לבתי הספר 'כלנית', 'הרעות', 'הדקל', 'ניצנים' ו'מוריה'.   
 
ספרים דיגיטליים
תכנית בבתי הספר 'רקפת', 'האיריסים' ו'אופק' לשימוש בספרי לימוד דיגיטליים, במגמה לטפח למידה חווייתית ,עדכנית ומתקדמת ולהקנות מיומנויות של פיתוח חשיבה ביקורתית, פיתוח לימוד עצמאי, עידוד למידת חקר ולמידה שיתופית. הקניית אוריינות מידע ועידוד המוטיבציה והעניין בלמידה.
 
תכנית 'קדימה מדע' והמשרד לנגב והגליל להתקנת כתות חכמות
 
 
מיחשוב  גני חובה רכישת מחשבים, מקרנים וחיבור אינטרנטי לכל גני החובה לרבות גני החינוך המיוחד והכלת תכניות חינוך והעשרה לילדים.
 
המשך פיתוח מסגרות חינוך חדשות
 
מערך כיתות התקשורת, אוטיזם ברמה בינונית-גבוהה  PDD, אחריות חינוכית עד גיל 21.
 
כיתת אם לתלמידים מחוננים צמיחת המסגרת לחטיבה העליונה (כיתה י"א). מיועדת לתלמידים מחוננים מכרמיאל והסביבה ופועלת בביה"ס מקיף 'כרמים'.  
 
כיתות 'אסכולה'  למניעת נשירה והקניית זכאות לבגרות מכוונות  לתלמידים בוגרי כיתות ט' שכשלו בלימודיהם, נושרים או על סף נשירה. משך התכנית שלוש שנים. יעדי התכנית: הקניית הרגלי למידה, מניעת נשירה וזכאות לבגרות מלאה.
שיטת הלימוד: צמצום פערים מואץ בקבוצות למידה קטנות במעקב וקשר אישי. התכנית באחריות בתי הספר  בהנחיה ופיקוח של עמותת 'יכולות' (קרן רש"י), משרד החינוך – אגף א' ילדים ונוער בסיכון, ועיריית כרמיאל. 
פעילות בבתי הספר המקיפים: 'פסגות' ו'כרמים' בשנתוני י"א-י"ב. עלות הפעלה מעבר לתקציבי משרד החינוך, אגף שחר ועמותת 'יכולות' 240,000 ש"ח במימון עיריית כרמיאל ורשת 'אורט'.
 
בינוי
החל בינוי בית הספר לתלמידים אוטיסטיים בתוך קמפוס 'כרמים'. בינוי 2 כתות גן 'לוטוס-חרדי' -  המתנה להרשאה כספית. השלמה ואכלוס של  2 כתות גן ברחוב בז במכוש.
 
הכנת תכנית מקיפה לבינוי מוסדות חינוך בשכונת 'רמת נבון' בשלב ראשון: הרחבת בית ספר 'רקפת' באשכול כיתות נוסף (השלמה ל-18 כיתות). אישור תכנית אדריכלית לבינוי שלושה צמדי גנים. אישור תכנית אדריכלית לארבע כתות ובינוי שלב ראשון של בית ספר מקיף שש שנתי.  בינוי בית ספר יסודי נוסף בשכונת רמת רבין. בקשה להגדלת בית  הספר 'כלנית' באשכול כיתות נוסף (6 כיתות). בינוי הקבע של החווה החקלאית  - התקבלה הרשאה כספית, הערכות לבינוי תכנון מרכז פסג"ה בשכונת רמת רבין.
 
העברת בית ספר 'שחר' לשכונת גבעת רם (תכנון מתקדם) כמהלך ראשון לתכנון כולל של קמפוס 'הפרחים' והתאמתו  לקליטת בית הספר 'אורות כרמיאל' לחינוך מיוחד חרדי והגדלת תלמוד תורה 'תורה ודעת'.  בינוי 3 כיתות לחינוך מיוחד בבית ספר 'האיריסים'. בינוי בית ספר 'זיו אור', תיכון חרדי, כתות ט' עד י"ב (8 כיתות)  בתכנון מתקדם. בינוי 6 כיתות לתלמידים מחוננים בקמפוס מקיף 'כרמים'.
 
תכנון וקידום בינוי של אולם ספורט בקמפוס מקיף 'כרמים'.
 
 
שיפוצים בדק בית והצטיידות
סכום של כ-6 מיליון ₪ הושקע בביצוע עבודות בדק בית, שינויים והתאמות, שיפוצים, פיתוח חצרות, טיפול במפגעי בטיחות והצטיידות בגני ילדים ובתי ספר. בגנים הותקנו הצללות משטחי דשא סינטטי. תכנית להנגשה כללית של מוסדות חינוך והתקנת פיר מעלית ושירותים כפולים מונגשים. עלות שלב א' 880,000 ש"ח.
 
מינויים
גב' מיכל מימון, מנהלת מרכז פסג"ה במקום גב' גלילה פישמן.
ליאור צדוק, מנהל יסודי ממ"ד 'מוריה', במקום גב' ליאת בוזגלו – שנת שבתון.
 
תכניות
פסיכולוגיה חיובית בבתי הספר.  תכנית חינוכית הפועלת  לזיהוי גורמים הממתנים מצוקות ברמת הפרט והארגון ומגבירים רווחה, שמחה, אושר וסיפוק, מימוש עצמי ושביעות רצון. הכשרה והעצמה של סוכני שינוי (מנהלים, מורים וצוותי חינוך), לקידום מהלכים לשיפור ממשי "באקלים הבית ספרי, ברמת הפרט, הכיתה, בית הספר, השכונה והקהילה ככלל. פועל באמצעות מרכז 'מיטיב', בית הספר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה ומרכז פסג"ה במימון הרשות המקומית ורשת 'ביג'. בשנת הלימודים תשע"ח התקיימה באחריות פסג"ה, תכנית שימור והטמעה באמצעות נאמני פסיכולוגיה חיובית ונציגי כל בתי הספר היסודיים.
 
תכנית 'עיר ללא אלימות'
תכנית מערכתית לצמצום אלימות והתנהגויות אנטי חברתיות –נורמטיביות בקהילה ובמוסדות החינוך בדרך של התקנות פיזיות- מצלמות, אכיפה ונוכחות (שיטור עירוני) ופעולות הנחיה ,הדרכה והסברה בבתי הספר בהם פועלים גם רכזי מוגנות המשולבים במערך החינוך החברתי.
 
פסיכולוגיה חיובית בגני הילדים.  ביוזמת הרשות פיתח וביצע מרכז 'מיטיב' תכנית ייחודית לגננות וסייעות בגני הילדים וזו תפעל גם במהלך שנת הלימודים תשע"ט.
 
גן דיאלוגי. גן הפועל ברוח החינוך הדיאלוגי ומבוסס על מפגש אנושי, איכותי ומעשיר בין צוות הגן (שתי גננות- הכשרה אקדמית ונסיון רב) לילדים והוריהם. שנת הפעלה רביעית  בכרמיאל . מיקום בגן 'דרור' בשכונת רמת רבין.
 
גן מחול. גן חובה בפיקוח משרד החינוך, הפועל ברוח אומנות המחול, התנועה והצליל, בליווי ייעוץ אקדמי ובשיתוף מורה מוסמכת לתנועה ומחול לגיל הרך.
מיקום בגן 'לוטוס' בשכונה הדרומית.
 
תכנית 'עת הדעת'. הוראה דיגיטלית וטכנולוגית למידה. תכנית משותפת לעיריית כרמיאל ו'עת הדעת' המובילה פדגוגיה מיטבית ואישית בסביבה מבוססת נתונים ממוקדת בתחומי מתמטיקה, אנגלית ושפה.  בנויה על שלושה צירים: דאטה –דו"חות מיפוי, פרסונליזציה – התאמה אישית  לכל מורה, ליווי אישי – התאמת צרכים ותוכן ייחודי לכל בית ספר.
 
נט"ע. תכנית לתלמידים אורייני מחשב לניהול רשתות תקשורת בשיתוף עמותת 'תפוח' וחברת 'סיסקו'.
 
 
השלמת תכנית השאלת ספרי לימוד. תכנית השאלת ספרי לימוד לתלמידי  החטיבה העליונה בכתות י'-י"ב. בשנה"ל תשע"ח יהיו זכאים כל התלמידים בכל השנתונים להשתתף כנגד תשלום אגרה בתכנית ההשאלה.
 
תכנית 'בתי ספר בניהול עצמי'. אוטונומיה תקציבית בבתי ספר יסודיים על בסיס מקדמי 'סל תלמיד', והקצאת מקורות תקציביים לכל בית ספר יסודי. התייעלות וטיפוח ערכי חסכון וניצול משאבים מושכל.
 
רווחה חינוכית. תכנית חינוכית להעצמה, הענקת חווית לימוד, תמיכה וליווי של תלמידים בגנים ובתי ספר במדרג סוציאלי נמוך. תכניות נבחרות: 'אור' לגני ילדים  ו'מלא' לבתי ספר.
 
תכנית  'המחצית השלישית'. תכנית לסגירת פערים לימודיים,  מיצוי יכולות אישיות, חיזוק תחושת מסוגלות ובעיקר מתן אפשרות לתלמידים להשלים מבחני בגרות ולרכוש זכאות לתעודת בגרות, בטרם  גיוס או לימודי המשך, פועלת בבית ספר מקיף 'כרמים' בחודשי הקיץ. 
 
 תכנית 'עזריאלי' להעצמה חינוכית. תמיכה לימודית, העשרתית ורגשית והקניית הרגלי וכישורי למידה לתלמידי חטיבות הביניים על סף נשירה. כ-200 תלמידים משתתפים. עלות הפעלה 160,000 ש"ח.
 
'חינוך לפסגות'. תכנית טיפוח תלמידים מוכשרים ובעלי יכולות להישגיות והצטיינות לימודית בחתך סוציו כלכלי בינוני ומטה בשנתוני ג' עד י"ב. עלות הפעלה כ-80,000 ש"ח.
 
מחשב לכל ילד. איתור והכשרת תלמידים מרקע סוציאלי נמוך בשנתוני כיתות ג'-ח', לרבות תלמידי החינוך המיוחד, לצורך הקניית מחשבים לפי קריטריונים לזכאות. לקראת שנת הלימודים יחולקו 35 מחשבים. עד כה חולקו כ-470 מחשבים.
 
תגבורים לימודיים
תכנית 'מתגברים'. איגום תקציבים של עיריית כרמיאל ורשת 'אורט' לתמיכה פרטנית ותגבור מקצועות 'חוסמי בגרות'. תכנית ליב"ם (לקראת בגרות מלאה), תכנית תגבור בהנחיית משרד החינוך. תכנית 'מחצית שלישית'. קורס קיץ לשיפור הישגים והקניית זכאות. כתות 'אסכולה-סטארט' ו'אומץ'.
כתות מב"ר ותל"ם.
 
תכנית קדם עתידים. תכנית לקידום מצוינות לימודית  בקרב תלמידי בתי הספר המקיפים שרמתם והישגיהם הלימודיים והאישיים מאפשרת רישום וקבלה לפקולטה יוקרתית בעיקר בתחומי ההנדסה והמדעים. התכנית פועלת  בבתי הספר המקיפים בכרמיאל.
 
סיוע במימון שכר הלימוד במעונות (אימהות עובדות). תכנית לסיוע במימון עלויות הלימוד במעונות (גני מועדון) לאימהות עובדות. גובה הסיוע נקבע על בסיס רמת ההכנסה לנפש במשפחה. הגורם המממן: משרד הכלכלה. ביצוע על ידי עיריית כרמיאל. במהלך השנה הועברו החזרים כספיים להורים זכאים בסכום של 183,000 ש"ח.
 
תכנית 'נתיב האור'. תכנית חינוכית, חברתית וקהילתית המחנכת להתנהגות בטיחותית, אחראית, חסכונית  ונבונה בסביבה צורכת חשמל. פועלת בבתי הספר היסודיים.
 
  
 
פרוייקט חונכות (פר"ח). חונכות חברתית, רגשית ולימודית במודל פרטני וקבוצתי (חינוך מיוחד) לתלמידים שהומלצו על ידי מנהלי בתי הספר. במהלך השנה יפעלו בתכנית 205 חונכי פר"ח. 120 מהם יזכו למלגות פיס ביוזמת עיריית כרמיאל. סכום כל מלגות הפיס לחונכים מיליון ש"ח לשנה"ל תשע"ח.
 
הערכות לפתיחת שנת הלימודים
הערכות משטרה, שיטור קהילתי ופיקוח. ליווי אבטחה ותדרוך תלמידים בסביבות בתי הספר ובדרכי הגישה אליהם.
 
בטחון. הצבת מאבטחים קבועים. עדכון תיקי החירום, בעלי תפקידים ורענון נהלים. הכנת מקלטים - ניקיון ותקינות. תרגול תלמידים למצבי חירום.
 
בטיחות. בדיקת ממוני בטיחות ומתן אישורים. בדיקת מתקני חצר וספורט. בדיקת מערכות כיבוי ואזעקה. ריענון ושינון נהלי בטיחות בדרכים. דפי המסלול הבטוח ונוהלי השימוש באופניים חשמליים.
 
הסעות תלמידים. כנס נהגים, קציני בטיחות ומלוות הסעה – שינון וריענון נהלים. הנחיות לתלמידים הנוסעים בתחבורה ציבורית. הפעלת קווי תחבורה מיוחדים לתלמידים באמצעות 'אגד' תוספת קו לתלמידי אמית.
 
גינון וניקיון בבתי הספר והכנת בתי ספר וגני ילדים. שיפוצים, תיקונים וצביעה. וידוא תקינות מערכות: מיזוג אוויר, תקשוב, חשמל ואחרות. תיקוני שערים, גדרות והסרת מפגעי בטיחות.
 
פעולות נוספות שבוצעו או לקראת ביצוע:
 
-         רישום ושיבוץ אינטרנטי לגני הילדים ולקייטנות הקיץ.
 
-         הקטנת תקן התלמידים בכתות א'. רפורמת הכתה הקטנה.
 
-         רפורמת הסייעת השנייה בגני ילדים (טרום חובה).
 
-         התקנת הנגשות אקוסטיות לתלמידים, לקויי שמיעה וראיה ומיפוי הנגשות פרטניות לתלמידים, הורים ומורים.
 
-         הכלת תכנית מוסדית למניעת נשירה בחטיבות הביניים אמית, 'פסגות' ו'כרמים'.
 
-         תכנון והקמת מרחב למידה עתידני. יוזמת 'קדימה מדע' והמשרד לנגב  והגליל.
 
-         הפעלת תכנית בתי ספר מחוללי שינוי 'כרמים'. למידה מקוונת באמצעות טלפונים סלולריים. 'פסגות', גישות לימוד חדשניות במרחבי למידה עתידניים (מודל 'אוהלו'). שני בתי ספר מכרמיאל נבחרו לתכנית מתוך שמונה בכל הארץ.
 
 - הפעלת התכנית הלאומית לטיפול בילדים ונוער בסיכון בהובלת המנהל לשירותי
    פרט .
 
-   הכנת תכנית אב אסטרטגית לחינוך לחמש ועשר השנים הקרובות.
 
 -   הפעלת מערך הסעות התלמידים באמצעות החברה למשק וכלכלה.
 
-   הפעלת תכנית מרחבי חינוך. אזורי בחירה מבוקרת וייחודיות בית ספרית.

 
 -  בחינת היתכנות לבצוע תכנית תבו"ר של עמותת 'פתחון לב' בבתי הספר 'פסגות'
     ו'כרמים'. תכנית תמיכה, ליווי והתערבות,  העצמה ופיתוח מנהיגות, התנדבויות
     למען הקהילה ותהליך הערכה ומעקב .
 
       -   הפעלת סייעות פדגוגיות בכתות מקדמות בחטיבת הביניים (על תקניות)
            בשיתוף רשת 'אורט' בעלות של כ-250,000 ש"ח.
 
-         תגמול  דיפרנציאלי לחטיבות עליונות. מענקים כספיים לעובדי הוראה לאור הישגים לימודיים כתוצאה ממאמץ חינוכי וערכי של מורים ותלמידים, יושרה בית-ספרית, טוהר בחינות וטיפוח ערכי וחברתי.  בכרמיאל זכו לתגמול בתי ספר 'נווה חווה', 'אמי"ת', 'פסגות' ו'כרמים'.
 
-         תכנית שר החינוך לחיזוק הצפון. תכנית הוליסטית רב גילאית לצמצום פערים חברתיים ולימודיים תוך מתן הזדמנות שווה לכל תלמיד ותלמידה להגדיל את סיכוייהם להשתלב במוסדות להשכלה גבוהה בתחומי המדע והרוח, החברה והטכנולוגיה. מתווה התכנית כולל: 'חוג לכל תלמיד' בכיתות ד'-ה' בעלות כספית סמלית ובביצוע רשת המתנ"סים. לתלמידים יתאפשר להשתתף בחוג שבועי אחד מתוך מגוון חוגים בתחומי ספורט, אמנות, מחול, מדעים, טכנולוגיה, שחמט, ועוד. העלות לחוג 200 ש"ח בשנה. תכנית חינוכית 'מודולרית' - ילדים ונוער מסביב לשעון. שותפות של רשת המתנ"סים העירונית, מינהלי חינוך ורווחה, תכנית 'עיר ללא אלימות', התכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון (360) ועוד ארגוני מתנדבים, חברה וקהילה. התכנית אמורה לבנות מתווה רב תחומי שנועד לתת מענים חינוכיים, רגשיים וטיפוליים לתלמידים הזקוקים לכך במסגרות החינוך הפורמאליות והבלתי פורמאליות. לצורך ההפעלה תחולק העיר ל- 4 רובעים שבהם 'ליבות' הפעלה בבית הספר השכונתי והמתנ"ס הסמוך אליו. העקרון הבסיסי המנחה תכנית זו הוא העצמת תלמידים ובני נוער ברמת הפרט בכל הקשור לקידום ושימור יכולות והישגים לימודיים, פיתוח תחושת ביטחון עצמי ומסוגלות אישית, הנגשת הפעילות הקהילתית-חברתית-ערכית במסגרות החינוך השונות. התכנית תופעל על ידי אגף הנוער ברשת המתנ"סים ובפיקוח מקצועי של משרד החינוך ו-ועדת היגוי עירונית הכוללת את גורמי הרשות המקומית (רווחה, חינוך), המתנ"סים, מנהלי בתי הספר, ועוד.
 
-         תכנית 'ניצנים'. צהרונים חברתיים יפעלו בשנת הלימודים תשע"ח בכל בתי הספר היסודיים בכרמיאל (שנתוני א'-ב') בחינוך הממלכתי, ממ"ד והמוכר שאינו רשמי. תכנית 'ניצנים' תופעל בשעות 14:00 עד 16:00, במסגרת איכותית ובפיקוח מקצועי ותכלול בין היתר ארוחת צהריים חמה ובריאה, שני חוגים בשבוע במגוון תחומים, סיוע בהכנת שעורי בית ופעילות חברתית-חווייתית. משרד החינוך  יגבש את התכנית ויפקח על רמת השירות, המענה החינוכי והסטנדרטים הפדגוגיים. בתוך כך תפעל גם תכנית העשרה באמצעות חוגים. הפעילות מיועדת לפוטנציאל של למעלה מ-1,000 תלמידים בכל בתי הספר היסודיים כפעילות רשות בעלות כספית נמוכה של 350 ש"ח
 
לחודש כנגד סבסוד משרד החינוך בסכום של 300 ש"ח לחודש לתלמיד. תכנית 'ניצנים' תופעל בכרמיאל ע"י רשת המתנ"סים העירונית במודל דומה להפעלת תכנית 'בתי הספר של החופש הגדול'.
 
 
 
בברכה,
אלי שדה
ראש מינהל דוברות ותרבות

הוסף תגובה