17 דצמבר 2018,יום שני

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon

בריאות

בכרמיאל והסביבה

שומרים על הגזרה בחג – מדריך הישרדות לפסח

Share

שומרים על הגזרה בחג – מדריך הישרדות לפסח

מאת שולי הזלקורן
חג הפסח הבא עלינו לטובה צופן בחובו שפע סעודות, ומי שמנסה לשמור על המשקל יודע שמדובר באתגר לא פשוט. אז איך בכל זאת אפשר לשמור על הגזרה או לפחות לא לסבול מכאבי בטן בפסח?


ארוחת הסדר בערב החג כבר נראית באופק ולו הייתה זו הארוחה היחידה הצפויה במהלך התקופה, היה לכולנו קצת קל יותר לשמור על המשקל. כפי שכולנו יודעים, חג הפסח הוא שם נרדף לרצף סעודות שראשיתן בליל הסדר וסופן באין ספור הזמנות לארוחת חג או על האש אצל הגיסים, בני הדודים מדרגה שלישית, החברים מהגרעין בצופים ואולי אפילו השכנים החדשים שרוצים לכבוש את ליבכם דרך קיבתכם.
מי שמנסה לשמור על הגזרה ביום יום, מתקשה שבעתיים בתקופת החגים. ריבוי הארוחות, שעל התפריט של רובן לא בהכרח יש לנו השפעה, מכפיל את מספר הקלוריות שאנו רגילים לצרוך. בנוסף, אכילת היתר והאוכל המיוחד שקיים בסעודות חג הפסח יכולים לגרום בתורן לבטן נפוחה - מערבולת גזים פנימיים שמשרה תחושת כבדות, אי נעימות ואף כאבים. החדשות הטובות הן שאפשר לשמור על הגזרה גם בתקופת החגים.

השילוש הקדוש: מים, סיבים וחילוץ עצמות

הדבר הכי חשוב לתזונה מוצלחת הוא שמירה על מחזור עיכול תקין וכדי להשיג זאת נדרשים שלושה דברים בלבד – מים, סיבים תזונתיים ומעט התעמלות. המים מהווים כשישים אחוז ממשקל גוף-האדם והם אחראים על חילוף החומרים, שמירה על טמפרטורת גוף תקינה, מפרקים שומנים ומגנים על אברים פנימיים כגון הכבד והכליות. מדי יום עלינו לשתות כשני ליטרים של מים. להגברת תחושת השובע מומלץ לשתות מים לפני כל ארוחה. סיבים תזונתיים שמקורם בדגנים מלאים, ירקות ופירות, אגוזים וזרעונים מסייעים אף הם לעיכול המזון ולסילוק הפסולת. בנוסף, פעילות גופנית, גם בעצימות נמוכה כמו הליכה למשל, תזכיר למערכת העיכול שלנו את תפקידה ותמריץ את חילוף החומרים.

ארבע כוסות

ארוחת ערב פסח הרשמית כוללת את מצוות ארבע כוסות היין, אחת המצוות היותר מבורכות אך נושאת בחובה כמה מאות קלוריות ושלל סוכרים. יין אדום מתוק הוא אולי מסורת ארוכת שנים, אבל אולי השנה תנסו להחליף אותו ביין ״רזה״ יותר, נניח מסוג רוזה.
לארוחת הערב החגיגית הניחו על השולחן קנקני מים ולא בקבוקי משקאות מוגזים או ממותקים, אלו האחרונים נוטים ״להילכד״ בבטן ומייצרים נפיחות וכבדות. את המים תוכלו להגיש עם עלי מנטה, נענע, לימון, מלפפון, ג׳ינג׳ר ואפילו פלחי תפוחים, אלו יהיו בריאים ומשביעים יותר וישמשו גם כקישוט חינני לשולחן.

צום קל?

אם אתם מאלה שחושבים שחצי יום של צום או דילוג על ארוחה לפני ארוחת החג יסייעו לכם בשמירה על משקל תקין, אז אתם טועים. במהלך הזמן בו אתם בצום הגוף שלכם "מוריד הילוך" בחילוף החומרים ומנסה לשמר כמה שיותר מהאנרגיה שלו, כך שתגיעו לארוחת החג הדשנה כשגופכם הוריד את קצב חילוף החומרים ויתרה מכך – אתם תהיו רעבים והסיכוי שתמצאו את עצמכם טורפים ומתפוצצים בארוחה גדל.
לכן, שמרו על שגרה של שלוש ארוחות ביום, המשיכו לשתות הרבה מים ואם אתם רוצים להגיע ״קלים״ יותר לארוחת החג אכלו ארוחות המבוססות על ירקות וחלבון רזה לפני האירוע עצמו. הרעיון הוא לא להגיע רעב ולהתפתות.

ניקיונות לפסח

ערכן התזונתי של קטניות כגון חומוס, עדשים ושעועית הוא גבוה, אך הסיבים שבהן מעודדים נפיחות בבטן. לכן, אם אתם צורכים קטניות באופן קבוע וגם סובלים מבטן נפוחה, עשו לעצמכם ״ניקיון פסח״ קטן – הוציאו את כלל הקטניות שאתם צורכים מהתפריט והחזירו אותן אחת-אחת, כך תוכלו, על דרך השלילה, לגלות מי מהן אחראית לנפיחות בבטן. אותו הדבר נכון גם לירקות ממשפחת המצליבים, צנוניות וברוקולי למשל, המעניקים חיזוק טבעי למערכת החיסונית מחד, אך גורמים לגזים מאידך.
הבסיס לשמירה על הגזרה בתקופת החגים פשוט מאוד, כפי שבוודאי הבנתם, והדבר האחרון שצריך לדבר עליו הוא מה נאכל בארוחות עצמן. כיוון שלכל אחד גרסת שולחן חג משלו נסכם בזאת שאתם יודעים מה עדיף לכם לאכול וממה עדיף שתמנעו, ואתם גם יודעים בדיוק כמה אתם צריכים לאכול כדי לחוש שובע ולא כבדות קשה מנשוא. עם זאת, אל תכעסו על עצמכם אם לא ״תחזיקו מעמד״ בדיוק כמו שרציתם, אחרי הכל מדובר בחג החירות, ולפעמים מותר גם קצת לשחרר.

קטגוריה: 

הוסף תגובה

randomness